Doelen en aanpak

Het project From Camp to Campus onderzoekt hoe hoger onderwijs kan bijdragen aan een sociale investeringsstrategie voor de integratie van vluchtelingen en nieuwkomers (V&N) in Vlaanderen. In plaats van louter in te zetten op bijstand en activering, focust dit project op het potentieel van hoger onderwijs als hefboom voor duurzame integratie, economische participatie en maatschappelijke meerwaarde.

We vertrekken vanuit de centrale vraag: hoe kunnen investeringen in hoger onderwijs de integratie van V&N versterken, en wat levert dat op voor henzelf én voor de samenleving?


Onderzoeksdoelstellingen

Het project wordt gestuurd door vier richtinggevende onderzoeksdoelstellingen:

1. Theoretische onderbouwing van een sociale investeringsstrategie (SI)
We bouwen een diepgaand theoretisch kader uit rond een SI-benadering van migratie-integratie, met specifieke aandacht voor vluchtelingen en nieuwkomers.

2. Empirische analyse van brain waste en return on investment
We onderzoeken hoe groot het risico is op talentverspilling onder hoogopgeleide V&N en analyseren welke maatschappelijke en economische opbrengsten investeringen in hun opleiding kunnen genereren.

3. De vraagzijde: toegang en succes in het hoger onderwijs
We bestuderen de ervaringen, ambities, obstakels en doorstroomtrajecten van V&N in het hoger onderwijs. Hierbij staan hun behoeften en loopbaanperspectieven centraal.

4. De aanbodzijde: dienstverlening door hogeronderwijsinstellingen
We analyseren kritisch hoe Vlaamse hogeronderwijsinstellingen ondersteuning bieden aan V&N en identificeren knelpunten, kwaliteitsverschillen en good practices.